fbpx

Beta: Nettbutikker med utmerket kundeopplevelse kan få økt synlighet i Google Shopping

Marketing

Google lanserer et nytt spennende pilotprosjekt som kan gi økt synlighet i Google Shopping for butikker som tilbyr en utmerket kundeopplevelse.

Formålet med prosjektet er å motivere nettbutikker til å gi kunder en fantastisk kjøpsopplevelse. Hvis kundeopplevelsen ikke oppnår et visst nivå eller hvis du ikke oppgir all informasjon som kreves, kan det hende du ikke får fordelene, men du vil heller ikke bli straffet.

NB! For øyeblikket er dette et pilotprosjekt og testes foreløpig kun i USA.

Google vil se på følgende kriterier:

  • Leveringstid
  • Frakt kostnad
  • Returkostnad
  • Returvindu

Basert på hvor god vurdering en nettbutikk får, kan de få:

  • Et løft i Shopping-rangeringen
  • Et Google-merke (butikkmerke)
  • Andre fordeler som vil hjelpe kundene med å finne produktene sine

Hva betyr dette for merkevarer?

Det er positivt at Google introduserer prosjektet. Fremover vil nettbutikker være tydelige på kjøpsopplevelsen de tilbyr. Det vil gi økt sikkerhet for potensielle kunder og være positivt for nettbutikker som investerer mye i å gi en virkelig god handleopplevelse.

Et Google-merke (butikkmerke) i produktinformasjon vil gjør at brukerne føler seg tryggere.

Økt synlighet i Google Shopping vil bety økt trafikk og er sannsynligvis positivt for konverteringsraten.

Google Shopping Experience Scorecard

Når prosjektet lanseres i Europa, vil du kunne finne det i Merchant Center, med vurderingene “Utmerket”, “Sammenlignbart” eller “Mulighet”.

Anbefaling

Dette vil kunne ha stor påvirkning på hvilke nettbutikker som blir prioritert av potensielle kunder. Når Google åpner for å legge til informasjonen relatert til prosjektet er det viktig å få lagt inn dette for din butikk.

Vi har informerte og forberedte kundene våre på denne endringen.