Threads er nå live i Norge: Hva vil det si for bedrifter og markedsføring?
I dag ble det “nye” sosiale medier endelig tilgjengelig i Europa, inkludert oss i Norge, da Meta offisielt rullet ut sin nyeste app, Threads.
Threads en app utviklet av Instagram-teamet og designet for deling av oppdateringer eller trådet som vi kanskje kommer til å begynne å kalle dem? Målet er at brukerne skal engasjere seg i samtaler ikke ulikt X/Twitter. Har du ikke opprettet profilen din ennå?
Frem til nå har plattformen ikke være tilgjengelig i EU, med lanseringen åpner dette opp for en ny arena for merkevarer og markedsførere.
Slik kommer du i gang
Appen kan nå lastes ned, og brukere logge seg enkelt på med deres eksisterende Instagram-konto og kan poste innlegg på opptil 500 tegn, som også kan inneholde lenker, bilder og videoer på opptil fem minutters lengde.
Threads som Markedsføringsverktøy
For merkevarer og bedrifter som ser etter nye muligheter for å engasjere sine følgere, tilbyr Threads en enestående mulighet. Appen gir bedrifter og merkevarer muligheten til å legge ut tekstbaserte oppdateringer og innhold som fanger opp oppmerksomheten til både eksisterende og potensielle kunder.
Med funksjoner som muligheten til å redigere poster, søke med nøkkelord, samt legge til emner og mer, gir Threads merkevarer et ekstra lag av interaktivitet og målretting i deres markedsføringsarsenal.
Annonsering i Threads
Selv om det ikke er offisialt at det kommer annonsering til Threads så ser vi ikke bort i fra at det kommer om ikke alt for lenge.
Kommer Threads til å ersatte X/Twitter?
Med nedgangen i bruk av X/Twitter, posisjonerer Threads seg som en mer trygg og ideell etterfølger, klar til å fange opp de som er på utkikk etter nye måter å kommunisere på.
Brukeropplevelse
Meta har hatt brukeropplevelsen i sentrum med utviklingen av Threads.
Med tråder som automatisk oversettes basert på språket de er skrevet i, bryter Threads ned språkbarrierer, noe som utvider rekkevidden til merkevarer på tvers av geografiske og språklige grenser.
Funksjoner som personverninnstillinger og kontroller for brukerinteraksjon er tatt direkte fra Instagram, noe som sikrer en trygg og kjent opplevelse for brukerne.
Integrasjon med andre plattformer
Det skal bli en sømløs integrasjon med ActivityPub, som åpner opp for at Threads kan kommunisere på tvers av plattformer med andre apper som også støtter protokollen, som Mastodon og WordPress, noe som ytterligere utvider mulighetene.
Fremtiden
Med dagens utrulling i Europa, inkludert Norge, er Threads klar til å være et alternativ til X. Spørsmålet blir hvordan vi engasjerer oss med innhold og hverandre på plattformen.
Merkevarer og markedsførere bør ikke overse denne nye muligheten, for Threads kan være nøkkelen til å knytte dypere bånd med publikum i en tid der engasjement er mer verdifulle enn noen gang.
Andreas Hatlem
Head of Marketing