Gi bort barberhøvelen, selg bladene
Konseptet med “å gi bort barberhøvelen og selge bladene” er en klassisk markedsførings- og salgsstrategi. Ideen er å gi bort et produkt eller en tjeneste gratis eller til en sterkt redusert pris, for deretter å tjene penger på å selge flere produkter eller tjenester.
Et eksempel på denne strategien er Gillettes kampanje i USA hvor de gir bort barberingssett helt gratis. På begynnelsen av 1990-tallet begynte Gillette å sende ut gratis barberingssett til menn for å feire deres 18-årsdag. Tanken var å fange oppmerksomheten til menn i alderen hvor de sannsynligvis bestemmer seg for hvilket barberingsmerke de kommer til å bruke for resten av livet.
Er det lønnsomt?
Hvis 90% av mennene ikke legger merke til Gillettes reklamer, og bare 10% av mennene faktisk blir lojale til merket og kjøper erstatningsblader, er gjennomsnittlig avkastning for Gillette $40 per kunde. Dette beregnes ved å ta prosentandelen av menn som blir lojale til merket i dette tilfelle tar vi utgangspunkt i 10%, multiplisere det med beløpet de bruker på erstatningsblader per år $40, og deretter multiplisere det tallet med antall år de fortsetter å gjøre kjøp 10 år.
Antar vi at Gillette sender ut to millioner per år, og hver koster $10 å sende, er den totale kostnaden for å sende ut reklamer $20 millioner. Med en gjennomsnittlig avkastning på $40 per kunde, kan Gillette forvente å se en inntekt på $80 millioner per år. Etter å ha trukket fra kostnadene ved å sende ut prøvevarene, kan de forvente å se en fortjeneste på $60 millioner per år.
Selv om dette er en grov beregning og kanskje ikke tar hensyn til alle faktorer som kan påvirke Gillettes fortjeneste, gir det en generell ide om den potensielle avkastningen på investeringen for deres reklameinnsats. Det viser også potensialet for en betydelig fortjeneste hvis en relativt liten prosentandel av mennene blir hektet på merket og fortsetter å gjøre kjøp over en periode. Ved å gi bort barberhøvelen gratis, klarte Gillette å skape en lojal kundebase og tjene penger på å selge dem bladene.
Dette må du tenkte på
Det er ikke uvanlig med gratis prøveeksemplarer av aviser, kosttilskudd og lignende. Men akkurat som Gillette-caset handler dette om en bredere strategi. Selv om et produkt eller en tjeneste tilbys kostnadsfritt til kunden, er det avgjørende at kvaliteten ikke kompromitteres. Et førsteklasses produkt skaper tillit, lojalitet og gjenkjøp.
Denne tilnærmingen kan være en betydelig investering på kort sikt, og vår erfaring er at den er en svært effektiv metode for å tiltrekke seg kunder. Men som med alle investeringer, er det viktig å se på det store bildet. Å forstå livstidsverdien av en kunde og den gjennomsnittlige ordreverdien er nøkkelen til å balansere kostnadene med inntektspotensialet.
Ønsker du å dykke dypere inn i denne strategien og finne den optimale balansen for dine produkter eller tjenester? Vår ekspertise kan hjelpe deg med å navigere i dette landskapet på den mest lønnsomme måten. Ta kontakt i dag for å høre hvordan vi kan hjelpe.
Andreas Hatlem
Head of Marketing