Hva er Lemon8? Og kommer appen til Norge?
Den nye plattformen Lemon8 er skapt av ByteDance selskapet bak TikTok som har en overveiende ungdommelig brukermasse der brukere kan oppdage brukergeneret innhold. Plattformen kan beskrives en blanding mellom Pinterest og Instagram – og har mange likheter med den populære kinesiske livsstilsappen Xiaohongshu.
Lemon8 ble lansert i Japan i 2020 og nådde i fjor 5 millioner månedlige aktive brukere etter utvidelse til land som USA, Storbritannia, Singapore og Indonesia.
Hvem bruker Lemon8?
I følge Apptopia har appen de siste seks månedene sett over 6,3 millioner nedlastinger fra et yngre publikum. Det er ikke mange detaljer ned på spesifikke aldere og kjønn, men vi kan trygt anta at Lemon8 kommer til å bli populær blant kvinner 16 til 24 år ettersom de fokuserer på skjønnhet, helse og livsstil.
Hva gjør Lemon8 unik?
Mye av hypen rundt Lemon8 har å gjøre med at appen fokuserer på bildebaserte innlegg, samtidig som den gir brukere tilgang til det store utvalget av redigeringsverktøy i appen for å lage innlegg til plattformen.
Konkurrenter som Instagram har begrensede muligheter til redigeringer og brukere bruker derfor ofte andre apper for å lage estetiske fine innlegg. Mens Lemon8 gjør det enkelt. De som bruker appen kan dra nytte av hvor sømløst kan få tilgang til verktøy som fonter, klistremerker, utklipp, maler og mer på ett sted før de deler innlegget.
Hvordan fungerer Lemon8?
Etter å ha lastet ned appen, opprettet kontoen din og valgt interessene dine vil du ha tilgang til ditt eget personlige dashbord hvor du kan utforske For deg-siden, søke etter spesifikke brukere, samhandle med andre, sette opp profilen din og opprette din første post.
Så dette er omtrent det samme som alle andre sosiale plattformer.
Når kommer Lemon8 til Norden?
Bytedance har ennå ikke gitt noen uttalelse om lanseringsdatoen for Lemon8 i Norden. Med tanke på de strenge personvernsreglene, er det usikkert om vi er blant de første markedene de vurderer.
Likevel, hvis plattformen lanseres i Norden, er det lurt å være forberedt.
Andreas Hatlem
Marketing Manager