fbpx

TikTok, markedsføring og annonsering

Uncategorized

Mens flere og flere merkevarer og bedrifter begynner å annonsere på TikTok, selv om ikke alle forstår greia helt ennå.
Og hvis du aldri har hørt om TikTok i det hele tatt, er ikke rart at du ikke forstår hvor stor appen har blitt.


Vi er klar over at det kan virke som det hele tiden er en ny app som alle bare må ha. Du kan ignorere de fleste nye apper. Men TikTok er ikke hvilken som helst app. Du bør få med deg denne videodelingsappen.


På kun noen få år TikTok spredt over hele verden og har nå over 1 milliard brukere globalt. Med tanke på at India har stengt dem ute, er dette ganske imponerende.


De siste måneden har vi studert TikTok som et markedsføringsverktøy. På veien har vi innsett av de fleste ikke en gang vet hva TikTok er, eller at appen kan noe relevanse for deres virksomhet.


Så for å ha det på det rene: TikTok er en sosial medieplattform som lar brukerne produsere og dele veldig korte kreative videoer på 15 til 60 sekunder. Tenk deg Youtube bare med korte videoer og en algoritmene som er ekstremt flink til å vise deg relevant innhold.

TikTok startet i Asia

I motsetning de andre sosiale mediene som allerede er store som Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube som er ikke TikTok fra USA.

Plattformen ble startet i 2016 under navnet Douyin, som fortsatt er det kinesiske navnet på appen. Og det kinesiske selskapet Bytedance som eier Douyin kjøpe i 2017 den appen Musical.ly som hadde en stor andel amerikanske brukere.


I følge tall fra de siste medieundersøkelsene er det nå over 1 milliard mennesker verden over som aktivt bruker TikTok. I forhold til Twitter, Linkedin og Snapchat er appen nå mye større enn disse.

Også Instagram en milliard aktive brukere. Og hvis vi ser på den raske veksten for TikTok, kan de fort bli den største sosiale plattformen i verden. Ser man på antall ned nedlastinger på App Store og Google Play er tallet på 2 milliarder.


Med tanke på at det kun er 5 år siden lansering, er det imponere hvor fort appen har tatt verden med storm. Ser man for eksempel på Facebook som ble utviklet i 2004, tok det en god stund før de hadde etablere seg. Mye har forandret seg mye siden Facebook kom til verden, men tallene er fortsatt svært imponerende.

Det er en god grunn til at både Instragam og Youtube kopierer funksjonaliteten til Tiktok.

Trolig verdens mest verdifulle oppstartselskap

Bytedance er nå regnet som en av verdens mest verdifulle oppstartsselskaper med en verdsettelse på over 50 milliarder dollar.

Hvorfor har det noe å si hvor mye TikTok er verdtsatt til? Fordi det gir en pekepinn på om selskapet er sunt og i stand til å skalere.

Tidligere i år etablerte TikTok også kontor her i Norden. Slik at det er enklere å jobbe direkte med plattformen. Frem til nå har det vært vanskelig for annonsører å komme i kontakt med plattformen.

I tillegg har de kontorer spredd rundt i hele verden i byer som Los Angeles og London til Beijing, Warszawa, Singapore, Tokyo, Dubai, Ho Chi Minh-byen og Bordeaux, for å nevne noen få.

1 milliard aktive brukere

Vanskelig å finne helt nøyaktige tall, men om man slår sammen TikTok og Douyin er man godt over 1 milliard brukere.

Siden appen opprinnelig ble lansert i Kina, er det her flertallet av brukerne kommer fra. Men ser man kun på TikTok-delen kommer den største brukermassen fra USA. Mens ser vi på Europa er Norge en av landene med høyest bruk.

Fokusert på Generasjon Z, men ikke for barn

Hvis du sitter å tenker at dette kun en merkelig videoplattform for barn, bør revurdere synet ditt på nytt.

Men selv om TikTok har et enormt potensiale for å få en bred brukermasse fra forskjellige deler av verden og innen ulike aldersgrupper, er det fortsatt et flertallet av unge på plattformen.


Sammenligner man med andre sosiale plattformer har TikTok fortsatt den yngste brukermassen.
Nesten 60 prosent av TikTok-brukerne er mellom 16 og 24 år, noe som betyr at bare 40 prosent er 25+ år. Men denne fordelingen forandrer seg fort, når appen blir mer utbredt oppdager stadig nye aldersgrupper verdien.


En del markedsførere velger å ignorerer TikTok på grunn av den unge målgruppen, og kan fort gå glipp av å være med på reisen.

De fleste har fått med seg hvordan Facebook startet. Plattform var kun for studenter, så logisk nok var de første brukerne yngre enn dagens gjennomsnitt. Akkurat det samme skjedde med Instagram.

Og når de unge begynte å irriterte seg over at foreldrene og besteforeldrene begynte å henge på Facebook, byttet de over til Instagram.


Men det tok ikke lang tid får mamma og pappa var på Instagram også, og gjennomsnittsalderen til brukerne her også.

Det samme er i ferd med å skje på TikTok. Men akkurat nå forstår ikke voksne hvorfor de skal være på appen. Men aldersskiftet kan komme fort når det først kommer.

TikTok handler ikke bare om dansevideoer med musikk, men mye potensial med en algoritme som forstår hva du vil ha.

Ved at TikTok ikke har noen fancy funksjoner gjør det plattformen enklere for nye brukere. De fleste holder seg på forsiden “For you page”, og blar bae videre til neste anbefalte video.


Som det er med alle nye teknologier pleier den å bli omfavnet av de unge først, lenge før den blir oppdaget av resten. Så det er ingen grunn til å ignorere plattformen. Jo raskere du kommer i gang, jo mer enklere vil det være å nå ut til ditt publikum på TikTok.

57 minutter per dag

Den gjennomsnittlige TikTok-brukeren er i appen 57 minutter per dag. Tallet ligger på omtrent det samme som Facebook og Instagram og indikerer en lys fremtid.

Som du kanskje kan forstå er TikTok usedvanlig vanedannende, og superbrukere er på appen flere timer daglig for å se de korte videoene.


Omtrent 30 prosent legger ut videoer hver dag

Det er en stor forskjell på TikTok og andre plattformer. Rundt 30 prosent av alle brukere publiserer minst en video per dag. Så sammenlignet med andre plattformer er aktivitetsnivået på TikTok veldig høyt.


Så ønsker du å få følgere må du i likhet med andre sosiale plattformer legge ut innlegg regelmessig. Det er det en tredjedel av brukerne forstår og praktiserer.


TikTok kan gi brukerne en eksepsjonell organisk rekkevidde. Selv uten tilhengere kan innleggene dine gå viralt og nå ut millioner. Ettersom noen videoer kan gå viralt motiveres brukere til å hele tiden lage nytt innhold.


TikTok-algoritmen er kraftig og leverer relevant innhold som folk vil se. Hvis brukere liker innholdet ditt, vil du oppleve sterk vekst på kort tid.


Mer ekte enn Instagram

Videoene som legger ut på TikTok er ikke polerte. Når du bruker plattformen, ser du for det meste vanlige mennesker.

Her er mennesker mer ekte. Mens Instagrams største influencere hovedsakelig viser seg gjennom falske bilder, får man mer rå virkelighet på TikTok.


Verktøyene til TikTok har gjort det enkelt å uttrykke seg gjennom video. Her er det folk som sammen har 3D-produkter for å hjelpe syke, og fattige som har blir fått hjelp til å komme på bena igjen.

Enkelt å lage innhold

Det kan virke skummelt første gangen man skal lage innhold. Heldigvis har TikTok tatt deling av video til neste nivå.


Alle kan gjøre vi videoredigering uten å kunne noe. Og på grunn av de korte formatene så går det fort å lage. Dette gjør TikTok er veldig fartsfylt, men også vanedannende ettersom brukere kommer tilbake flere ganger om dagen for å sjekke nytt innhold.


På Instagram trenger du gjerne en god fotograf, redigering i Photoshop og helst en fin setting, kan en TikTok-video ta minutter å produsere, gå viral og nå tusenvis av til og med millioner av mennesker.

Forskjellen på å bruker-generet innhold og annonsering

Innhold fra brukere og annonser er to forskjellige verdener på TikTok. Du kan ikke annonsere for en bruker direkte, og annonsekontoen er uavhengig og er ikke koblet til en bruker. I prinsippet er dette samme som Facebook, men på Facebook har du også mulighet til å annonse for innlegg med sider som avsender.

En bedrift kan fint markedsføre seg og gå viralt med en brukerkonto på TikTok uten å annonsere. Men det er ingen garanti for at videoen når riktig målgruppe eller at videoen faktisk går viralt.

Reklamevideoer som produseres for andre plattformer vil heller ikke alltid fungere like bra på TikTok. TikTok kan velge å begrense spredningen av videoen om annonsen ikke er engasjerende nok.

Husk at brukere forventer at innholdet oppleves ekte.

Oppsummert

TikTok ser ut til å bli den nye plattformen de fleste kommer til å være kjent med i fremtiden.


Alle tall indikerer at TikToks økning ikke vil stoppe med det første.

Selv om du ikke forstår greia ennå bør du laste ned appen og begynne å teste den ut. Vi lover at du fort vil forstå hvor vanedannende plattformen er og hvorfor den kommer til å fortsette og vokse voldsomt.

Her du nå ut til millioner uansett om du er en artist, snekrer, danser, gründer, lege eller lærer.


Hvis du klarer å lage engasjerende innhold, og er villig til å forstår plattformen, kan du få et stort publikum som du ikke ville nå noen andre steder.

Vi er TikTok-partner. Enten du vil gå viralt eller markedsføre noe med bruk av annonser, kan vi hjelpe deg med det.